India a napenergia piac új vezetője



A napelem piacra lépésének pillanatától kezdve Kína vezette töretlenül a napenergia iparágat ezidáig. Ugyanis az utóbbi időben egyre több vetélytársa akad és a legnagyobb naperőmű beruházások már nem ott, hanem Indiában valósulnak meg.


A világban jelenleg épülő 10 napelem parkból 5 Indiában valósul meg. 

Az üzemelő energiaparkok tekintetében továbbra is Kína vezet, ez az állapot azonban nem sokáig marad így. A tervek szerint 2019 elején adnak át egy 2225 megawattos napelemparkot Bhadla, Rajasthan-ban, ami átveheti az első helyet. De India tervei közt szerepel még egy 5000 MW névleges kapacitású napenergiapark létrehozása is Gudzsarát államban.

Az indiai napenergia fellendülés következményeként a fotovoltaikus áramtermelés költsége a széné alá csökkent – Kína esetében ez az áregyenlőség csak 2022-től várható az IEEFA szerint.

A szolárpaneleket várhatóan importvámmal sújtják Indiában, ami lelassíthatja a napenergia terjeszkedését. 

Kötelezővé tették a napelemet Kaliforniában

A Kaliforniai Energiaügyi Bizottság (CEC) tervezete szerint minden Kaliforniában épülő legalább háromemeletes új háznak rendelkeznie kell napelemekkel 2020 január 1-jétől. A rendelet óriási győzelem az amerikai napenergiaiparnak, amely már most Kalifornia legnagyobb piaca.  A Bizottság szerint ezzel a lépéssel hosszú távon több tízezer dollárt fognak megtakarítani a fogyasztóknak a havi energiaszámlájukon.

Az intézkedések köszönhetően 700 ezer tonnával csökkenne az állam üvegházhatásúgáz-kibocsátása három év alatt. Ami egyenlő azzal, mintha 115 ezer autó tűnne el az utakról.

Valószínű, hogy az új szabály révén a napelemes rendszerek elérhetőbbek lesznek, így mind a panelek, mind a létesítmények sokkal olcsóbbak lesznek  Az amerikai tagállamok közül Kalifornia a legambiciózusabb a megújuló energiák terén: az állam energiafogyasztásának felét megújuló forrásokból szeretné nyerni 2030-ra.

Naperőműves beruházások Békéscsabán

Hivatalosan is átadták a napokban Békéscsaba legnagyobb naperőművét, mely egy egyhektáros területen valósult meg az Univerzál Zrt 185 milliós beruházása által. Szakértők szerint az erőmű idén akár 610 000 kWh-ot is termelhet.

„A világ hagyományos energiaforrásai belátható időn belül elfogynak. Ha még további készleteket fel is tárnak, az igazi probléma az, hogy nem nagyon tudunk az ilyen energiaforrások elégetése során keletkező égéstermékek káros hatásaival mit kezdeni, hiszen ezek – főleg a szén-dioxid – felelősek elsősorban a légszennyezésért, vagyis végső soron a globális felmelegedésért” – nyilatkozta Viczián László, az Univerzál Zrt. igazgatóságának elnöke az erőmű átadási ceremóniáján.

Szarvas Péter, a város polgármestere kiemelte az alternatív energia fontosságát. Megemlítette, hogy a jövőben két helyszínen terveznek naperőművet: az egyik a leendő elektromos buszok garázsához kerülne, és azok töltését szolgálná, a másik pedig a sportlétesítmények üzemeltetését segítené. 

30x olcsóbb napelem készült a Newcastle-i Egyetem által

20 év munka van az új technológia mögött amit a Newcastle-i Egyetem kutatói fejlesztettek ki és merőben megváltoztathatja az erőviszonyokat a napelemes piacon.

20 év munka van az új technológia mögött amit a Newcastle-i Egyetem kutatói fejlesztettek ki és merőben megváltoztathatja az erőviszonyokat a napelemes piacon.

Az elmúlt évek során számos  kezdeményezés látott napvilágot melynek célja a napelemek gyártásának korszerűsítése volt. Ezeknek zöme továbbra is kidolgozás illetve fejlesztés alatt áll, ellenben az ausztrál Newcastle-i Egyetem kutatói csapat munkájával. Ők ugyanis elsőként álltak elő egy megvalósult projekttel. 

Az új, kifejlesztett napelem valójában egy lap. Ugyanis egy műanyag filmrétegre nyomják az elektronikus festéket, majd azt laminálják. A napenergiát felvevő nyomtatott panelek 0,1 mm-nél is vékonyabbak.  Ennek köszönhetően a felhelyezés is sokkal könnyebbé válik. Mindemellett a kutatók szerint, a jelen forgalomban levő napelemeknél sokkal több energiát tud termelni még akkor is, mikor a fényviszonyok a nem legideálisabbak – ami eddig a legnagyobb kiküszöböletlen problémának látszott.  Mindennek az ára pedig kevesebb, mint 10 dollár ami a körülbelül 2500 Forintnak felel meg négyzetméterenként.

Az Egyetem a tavalyi év során gyártatta le az első prototípusát 100 m²-re. Nemrégiben pedig előrukkoltak az első kereskedelmi típussal is. Az első ilyen napelemes rendszer telepítése már megkezdődött és várhatóan az év közepére fejeződik be az ausztál Hunter régióban.

A kutatók állítása szerint 10 ipari nyomtató elegendő lenne ahhoz, hogy naponta 1000 otthon számára biztosítsanak napelemes rendszert. A befektetők részéről érthetően nagy az érdeklődés az újítás iránt, így várhatóan a világ többi részén is elérhető lesz ez a forradalmi újítás.

A világ első elektromos útja Svédországban – eRoadArlanda

Svédország korábban is arról volt híres, hogy élvonalban áll a megújuló energiaforrások felhasználásának területén. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy most került átadásra általuk az első elektromos útszakasz. Az útszakasz Stockholmon kívül helyezkedik el és közel 2 km hosszú. Az említett úton két sín található ami az elektromos áramot vezeti és ezáltal újratölti a gépjárművek és tehergépkocsik akkumulátorát.

Habár még csak most lett átadva, a kormány közutakért felelős képviseletének már előzetes tervei vannak az úthálózat országos kiterjesztésére.

Svédország célja, hogy függetlenedjen a fosszilis energiáktól 2030-ig. Ehhez többek között szükséges 70%-os csökkentést elérni a közlekedési szektorban.

A technológia gazdasági céllal jött létre. Első ízben azért, hogy összekapcsolja a Stockholm Arlanda Repülőteret a város külső területére eső logisztikai kerülettel. Ezzel megoldva azt a régóta fennálló problémát, hogy az elektromos gépjárművek feltöltve maradjanak ezen a vonalon, illetve hogy a gyártása ezeknek az akkumulátoroknak megfizethetőbb, elérhetőbb legyen.

Az energia két sínen van vezetve az úton amire egy gépkocsi alján elhelyezett karral lehet rácsatlakozni. Amikor egy gépjármű megáll az áramátvitel is lekapcsol. Mindemellett a rendszer képes kiszámolni a gépjármű fogyasztását, ami lehetővé teszi, hogy az elektromos költségeket felhasználókra vagy kocsikra le lehessen osztani, ezzel megoldva a rendszer használatának kifizetését.

A “dinamikus töltés” azt jelenti, hogy a jövőben a gépjárművek akkumulátora kisebbek is lehetnek és ezzel együtt az előállítása is megfizethetőbb lesz.

Elsőként a PostNord nevű logisztikai cég egyik tehergépkocsija próbálhatta ki az elektromos utat.

Svédországban ma közel fél millió kilométernyi út van amiből 20.000 km autópálya.  Egyesek szerint elegendő a 20.000 kilométernyi autópályát elektromosítani, míg mások úgy gondolják, hogy a távolság 2 autópálya között sosem több 45 kilométernél amit az elektromos autók már újratöltés nélkül megtudnak tenni, így elegendő lenne csak 5.000 kilométerben gondolkodni.

Tengernyi napelem teszi a mexikói sivatagot zölddé



Mexikó tervei szerint 2024-re, az elektromosság 43%-át napenergia által állítaná elő. A sivatagban 2.3 millió napelem helyezkedik el- aminek területe egyenértékű 2.200 football pályával – a Villanueva-i naperőműpark az olasz Enel cég által lett kitelepítve.

A 650 millió dollár értékű beruházást decemberben publikálták és a tervek szerint a 1.700 gigawatt órányit fog termelni – ami 1.3 millió háztartás számára biztosít majd energiát.

Mexikó hatalmas elismerést kapott a környezetvédőktől 2015-ben, mikor elsők között belejelentették, hogy az ország az ENSZ éghajlat-változási keretegyezményéhez tett fogadalma szerint 2050-re megfelezi az ország káros kibocsájtásait.

A Villenueva-i a legnagyobb napelemes park a világon Kína és India után.